UMOn ensimmäinen Amerikan-kiertue kesällä 1986

15.7.1986

UMO kutsuttiin konsertoimaan Kanadaan ja Yhdysvaltoihin kesällä 1986. Tämä oli UMOn ensimmäinen kiertue ”uudella mantereella”, jossa UMOn soittama musiikki, jazz, on saanut alkunsa. Kiertue alkoi New Yorkista, jossa UMO soitti YK:n päämajassa ja Queensin festivaalilla Vapaudenpatsaan 100-vuotisjuhlissa Flushing Meadow -puistossa.
Uutisjutussa seurataan orkesterilaisten lähtöselvitystä Helsinki-Vantaan lentokentällä.


Suomen YK:n lähetystön lehdistöasiainneuvos Leena Peltola ja YK:n jazzyhdistyksen puheenjohtaja saivat vakuutettua YK:n turvallisuusjärjestelyistä vastaavat myöntämään, että konsertti ei ole turvallisuusriski. Turvamiesten epäilyille oli hyvä syy: turvamittarit näyttivät punaista aina, kun orkesterin vaskista kalustoa roudattiin paikalle. Lopulta UMOsta tuli ensimmäinen big band, joka on esiintynyt YK:n pääistuntosalin aulassa. Konsertti oli protokollamaisen virallinen. Virallisten edustajien lisäksi paikalla oli UMOn muusikkoystäviä Helsingin-konserteista: Dizzy Gillespie, Mel Lewis, Bob Brookmeyer ja Tito Puente. Konsertin ensimmäinen osa koostui suomalaisista sävellyksistä ja toinen osa oli omistettu newyorkilaiselle jazzille. Konserttia edelsi Suomen suurlähettiläs Keijo Korhosen vastaanotto.

Queens-kaupunginosan festivaalilla yleisöä oli lehtiartikkelin mukaan paikalla viitisenkymmentätuhatta, josta tosin vain murto-osa kokoontui seuraamaan UMOn soitantaa. Festivaali ei ollut musiikkitapahtuma, vaan niiden ”yleisilme oli jotakin messujen, maatalousnäyttelyiden ja herätysjuhlien välimailta”. UMOn musiikkia enemmän kiinnostivat ”kymmenet aasialaiset ja eteläamerikkalaiset keittiökojut, laskuvarjoesityksistä ja lentonäytöksistä puhumattakaan”. Ei siis ihme, että umolaiset kokivat pienen pettymyksen, kun päälavan eteen kokoontui vain parisataa kuulijaa.

Konserttimatka huipentui Kanadaan, Montrealin jazzfestivaalille, Quebeciin ja St. Irenéen. Jazzfestivaalilla UMO otettiin vastaan hyvin, lähes parituhatpäinen yleisö oli tyytyväinen kuulemaansa ja myös järjestäjäosapuoli oli tyytyväinen: sen mielestä UMOn soitto oli festivaalin parasta antia ja jopa toisen konsertin mahdollisuudesta keskusteltiin.

UMOn Amerikan-matkaa tukivat Helsingin kaupunki, Yleisradio, opetusministeriö, Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus, Esittävän musiikin tiedotuskeskus, Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Neste, Silja Line, Kansallis-Osake-Pankki, Suomen työväen Säästöpankki, Finnair ja Nanso. Kiertueelle ei lähdetty pelkästään sponsorivaroin, vaan matkakassaa kartutettiin myös kiertueella ansaituilla keikkapalkkioilla.